mijn varentuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

mijn varentuin

Berichtdoor Eduard » di 04 maart 2014, 16:21

Ik zal het voortouw nemen en dit openen met wat foto's van mijn tuin.
C.medullaris met volle kroon in November van afgelopen jaar, de plant heb ik eind dit jaar 18 jaar in bezit, meegenomen als piepklein plantje vanuit Nieuw Zeeland, had er nog een paar mee die volgen, de kleinere is uit eigenkweek van 2001 heefd 6 jaar volle zon gehad als proef en heeft het goed gedaan, wel bleef het blad wat achter, nu krijgen alle boomvarens halfschaduw, dat hebben ze liever hier.

Afbeelding

Groet, Eduard.
Eduard

Re: mijn varentuin

Berichtdoor Hansi » do 06 maart 2014, 19:14

Ziet er zeer fraai uit!

m.v.g.
Hans.
Hansi

Berichtdoor Eduard » za 08 maart 2014, 21:46

Dank je Hans, ik had 3 kleine D.fibrosa's 1xD. squarrosa 1x C.medullaris en 1x polystichnum vestitum, deze kleine plantjes heb ik allemaal in een lege vhs video doos kunnen proppen en ze zijn allen goed thuis gekomen, de C.medullaris is de gene die je ziet staan, echter de fibrosa's waren heel wat trager, de N.Z. boomvarenkweker van wie ik ze had vertelde mij dat het mogelijk moest zijn 1 m stam te hebben in 10 a 12 jaar, helaas zat dat er bij mij niet in, het verschil met N.Z. is dat ze daar vaak het hele jaar door groeien en wij seizoen gebonden zijn Na 17 jaar is de stam 85cm hoog, wel maakt die eind April /Mei een mooie nieuwe kroon aan meestal rond de 25 nieuwe veren in een nieuwe kroon en nog wat nakomers, ik houd al mijn dicksonia's uit de zon daar het blad snel verbrand, bij mij staan de meeste onder schaduwdoek wat 30% zonlicht filtert.
De boomvarens gaan met uitzondering van de medu de winterstalling in, al is dit afgelopen winter niet gebeurd i.v.m de zachte weersomstandigheden, ook zijn sommige exemplaren door de vele wind uitgedroogd zonder dat ik het in de gaten had [dat gebeurt in de stalling niet meer]
Hier een foto van de nieuwe opkomende kroon in 2012 D.fibrosa,
Afbeelding

Afbeelding
Groet, Eduard.
Eduard

Berichtdoor Hansi » zo 09 maart 2014, 17:01

Schitterd !!
Hansi

Berichtdoor Eduard » vr 14 maart 2014, 16:47

Dank je, de D. squarrosa is in de winterstalling in 2008 volledig ingedroogd zonder dat ik het in de gaten had, deze had een mooie stam 1.40m hoog en vrij dik voor deze soort, de kroon werd in een week totaal bruin, uiteindelijk heb ik hem kunnen redden maar dat is een heel verhaal wat ik apart een keer wil uitlichten. in 2006 had hij een aantal klonen aan de stam die groot genoeg waren om af te nemen, deze heb ik na het afsnijden en met kunsthars af te dekken weer opgepot, een van deze heb ik behouden en heeft nu ook weer een stam van 1 meter hoog,
Afbeelding

Groet, Eduard.
Eduard

Berichtdoor Eduard » za 22 maart 2014, 12:34

En de laatste die mee kwam in het vhs doosje, de Polystichum vestitum, deze ging aanvankelijk erg traag, wat wel opviel was zijn mooie groen/blauwe blad met een lichte glans over de veren heen.
Afbeelding
Na veel goede jaren groei en een te kleine pot wilde ik hem groter gaan zetten tot mijn verbazing kwam ik erachter dat hij maar liefs 7 groeipunten had aangemaakt, normaal maken ze een kleine stam aan, het was echt een enkel jong plantje waar ik mee starte!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Eduard.
Eduard

Berichtdoor Eduard » vr 04 apr 2014, 08:46

Ik heb net zoals Joris een mooie jonge Cyathea cooperi/ revolvulum mogen ophalen bij Joris Westdijk, Joris had de juiste naam ontdekt van de soort die opgepot waren in de Westdijkkassen als C.australis maar al gauw buiten de boot viel door het bolleblad, ik meen zomer 2009 dat we deze kregen, de plant had net een basis voor stamvorming, een jaar later had deze al 25cm stam, het jaar daarna had die al 55 cm stamhoogte daarna zijn hier vroeg in November alle Cyathea's bevroren [-6ºC] en moesten ze weer helemaal opnieuw beginnen met nieuw blad, de sterke groei was er een even uit, maar vanaf Augustus vorig jaar groeit hij weer als vanouds, hij is eergisteren goed de winterstalling uitgekomen met 6 mooie groene veren en 3 nieuwe uitrollers, dat belooft weer een goed boomvaren jaar te worden, de stam is nu 90 cm hoog, hoop dat ik hem nog in de stalling kan plaatsen in het najaar!,
Afbeelding

Groet, Eduard.
Eduard

Berichtdoor Yves Delbecque » do 12 jun 2014, 20:10

Wat staan jouw varen er prachtig bij. Ook bijzonder hoe je sommige boomvaren onder een afdak hebt staan.
Hoe bescherm je ze in de winter?
Yves
Yves Delbecque

Berichtdoor Eduard » za 28 jun 2014, 15:18

Hoi, zie de vraag wat laat, de boomvarens in pot gaan allen naar de winterstallingen die ik heb, er is een kleine en een grote.
Hier de kleine waar ik in de zomer ook o.a. de kweek heb staan, foto's bijden van 2010,
Afbeelding

De grote stalling is 5m x 3m en 3.5m hoog in het midden daar gaat wat meer in,
Afbeelding

Het afdak wat je noemt is schaduwdoek om de felste zonnestralen te dimmen+- 30% om verbranding aan het blad te verkomen

Groet Eduard.
Eduard

Keer terug naar Foto album en video