lentesnoei

Post hier al je vragen en opmerkingen over je winterharde en niet winterharde varens.
Ook niet geregistreerde gebruikers kunnen hier eventueel hun vragen stellen.

lentesnoei

Berichtdoor Bart » wo 26 feb 2014, 19:02

Hallo! Normaal gezien knip ik alle bladeren van mijn varens af in de winter, ook van de wat lelijk geworden wintergroene (tongvarens, eikvarens, ijzervarens enz). Maar nu het nog niet gevroren heeft staan de wintergroene varens er nog ongeschonden prachtig groen bij. Zou ik deze best ongemoeid laten, of zullen de veren van vorig jaar toch lelijk worden in de loop van de zomer en dus toch best snoeien? Zou ik dryopteris erythrosora ook moeten snoeien om beter te kunnen genieten van de rode uitlopers? Groetjes Bart
Bart

Re: lentesnoei

Berichtdoor draco » wo 26 feb 2014, 23:36

Wintergroene varens slaan wellicht minder reserves op (?) als bladverliezende soorten. Als je het blad desondanks afknipt, zal de herstelgroei daarna waarschijnlijk vertraagd zijn zolang het assimilerend vermogen nog niet is hersteld. Varens als Woodwardia fimbriata en Blechnum chilense verloren tijdens de periode met strenge vorst in februari 2012 hun bladgroen en herstelden moeizaam in het daaropvolgend seizoen. Bij bamboe met zware vorstschade was een vergelijkbaar effect te zien.
draco

Berichtdoor Dryopteris » do 27 feb 2014, 09:52

Ik snoei varens pas (als ik al snoei) als het blad geheel bruin en verdord is. Ik zou terughoudend zijn met snoeien en al zeker geen groene bladen wegsnoeien. Zie daar eerlijk gezegd ook geen reden voor. Als ze verdorren komt de verse nieuwe groei daar toch voor in de plaats.

Groeten Bart.
Dryopteris

Berichtdoor griphuz » do 27 feb 2014, 10:26

Het verse blad komt er toch wel bovenuit inderdaad, dat ga je toch wel zien en kun je volop van genieten.
Daarbij komt dat als je het blad laat zitten, het werkt als natuurlijke winterbescherming, dus dat is altijd beter.
In de natuur is ook niet alles netjes aangeharkt enzo, dus dor blad en ander plantenmateriaal gebruik ik vaak in de winter om de boel wat te beschermen. Zeker als daar een laagje sneeuw overheen komt is dat ideaal. We hebben in Nederland ook niet zoveel bamboehaksel ter beschikking denk ik zoals ik veel Belgen zie gebruiken.
Of blad/bamboehaksel mooi is, en er netjes uitziet, dat laat ik aan een-ieder zelf over ;)

Groetjes,
Remko.
griphuz
Beheerder

Keer terug naar Algemeen