Osmunda regalis Purpurascens

Post hier al je vragen en opmerkingen over je winterharde en niet winterharde varens.
Ook niet geregistreerde gebruikers kunnen hier eventueel hun vragen stellen.

Osmunda regalis Purpurascens

Berichtdoor Harry Roskam » di 27 mei 2014, 10:45

Osmunda regalis Purpurascens is een bekende varen die ook bij de betere tuincentra worden aangeboden.
Echter? De naam komt nergens in de wetenschappelijke literatuur te voorschijn en de vraag is of deze naam niet ooit zo aan deze vermeende variant is gegeven door wie ???? vanwege zijn paars rode stelen.
Het verhaal ging dat deze variant afkomstig zou zijn van de Canarische eilanden. Maar in de flora hiervan komt de soort niet voor.
Ik had het hiervoor over vermeende variant omdat ik me de laatste jaren ben gaan afvragen of wie hier inderdaad met een variant hebben te maken of dat het wellicht een nadere soort is.
De verschillen tussen de soort en deze variant zijn groot;
- het ontrollen in de lente loopt bijna twee weken voor op de soort
- De plant wordt veel groter
- De plant heeft een meer verticaal karakter dan de soort.
- De slippen zijn licht smaller en langer.
- Het grootste verschil zit hem echter in de sporen aren. Bij de soort gedrongen en dik. Bij deze variant open en ijl en
uitdrukkelijk verticaal. Na rijping van de sporen bij de soort verwelkt en verdroogt de sporen aar. Bij deze plant verdrogen de
aren na de rijping niet en blijven bijna tot het eind van het seizoen op de steel staan.

Mijn vraag is, wordt dit herkend en/of weten jullie meer literatuur over deze plant.
Martin Ricard in zijn boek "Tuinvarens"zet ook al een vraagteken bij de naam van deze plant.

Tot slot ; op Naturalis heb ik het kerngewicht van de cel laten meten en dat blijkt voor de soort en deze plant gelijk te zijn.
Dat hoeft echter niets te zeggen over het gelijk zijn van deze planten. Ook verschillende soorten kunnen een gelijk kerngewicht hebben.

Gaarne reacties.

Harry Roskam
Harry Roskam

Keer terug naar Algemeen