Woodwardia radicans

Post hier al je vragen en opmerkingen over je winterharde en niet winterharde varens.
Ook niet geregistreerde gebruikers kunnen hier eventueel hun vragen stellen.

Woodwardia radicans

Berichtdoor silvesterp » do 27 maart 2014, 17:25

Twee jaar geleden heb ik van Madeira twee broedknoppen van Woodwardia radicans meegenomen. Ze zaten aan het uiteinde van de bladveren. Inmiddels zijn het aardige planten geworden die zelf ook al weer broedknoppen maken. Het vreemde is echter dat de broedknoppen niet alleen aan het uiteinde van de bladveren ontstaan, maar ook lager op de rachis. Ik heb destijds heel veel planten op Madeira bekeken en alleen maar broedknoppen aan het uiteinde van de bladveren gevonden. In de Nieuwsbrief van 25 augustus 2010 deed Harry Roskam een oproep aan madeiragangers om speciaal hierop te letten en een eventuele foto op te sturen.
Nu pas beschik ik over fotos van dit verschijnsel.

Met vriendelijke groet

Silvesterp
Bijlagen
Wood.rad.JPG
Deel van een bladveer van Woodwardia radicans met twee broedknoppen aan de rachis.
silvesterp

Re: Woodwardia radicans

Berichtdoor Harry Roskam » di 27 mei 2014, 11:27

Silverterp,
Niet zo snel gereageerd, maat dan nu toch bij deze.

Mooi dat je deze plant met de meerdere broedknoppen hebt gevonden. Deze variant komt dus kennelijk van Madeira.
Ik ga verder opzoek naar literatuur hierover.

Harry Roskam
Harry Roskam

Berichtdoor griphuz » di 27 mei 2014, 12:01

Als je de plant van een broedbol uit Madeira hebt weet je zeker dat deze genetisch identiek is aan de planten daar Silvesterp.
Ik heb zelf een W. radicans staan van een lid van de vereniging die wel 4 knoppen per blad aanmaakte. Bij mij blijft hij braaf bij eentje...ik denk dat het aan de groei-omstandigheden ligt.

Groetjes,
Remko.
griphuz
Beheerder

Berichtdoor silvesterp » za 31 mei 2014, 15:50

Hallo Harry en Remko,

Ik heb inderdaad van Madeira een paar broedknoppen meegenomen en die hier, in zuid Portugal, aan de groei gekregen.
Het zijn dus planten identiek aan die van Madeira.
Ik kweek ze buiten in potten.
Er zijn meer bladveren met twee broedknoppen eraan.

gr.
Sjef
silvesterp

Keer terug naar Algemeen