Polystichum van Madeira

Heb jij varens waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Polystichum van Madeira

Berichtdoor silvesterp » za 27 sep 2014, 16:57

Hallo,

Afgelopen week heb ik op Madeira sporen van deze Polystichum verzameld. Ik weet dat er daar een paar endemische Polystichum-soorten voorkomen, maar die groeien in het Laurisilva-oerbos. Deze heb ik gevonden in wat opener gebied aan de voet van steile rotswanden langs een levada. De plant heeft een dichte toef min of meer rechtopstaande, enkel geveerde fronds van ongeveer 50 cm lengte. Het bijzondere is dat er alleen aan de uiteinden van de fronds sori zitten met een vrij groot peltaat indusium dat gefranjerd is (zie foto's).
Ik heb gedacht aan P. munitum, maar de pinnae van deze onbekende soort zijn nogal sikkelvormig. Ook P. acrostichoides is het niet volgens mij omdat die aparte fertiele pinnae aan de top van het blad heeft.
Welke soort is het wel?
Hopenlijk kan iemand mij de juiste naam geven.

Groetjes,
Sjef
Bijlagen
1-DSC00450.JPG
2-DSC00451.JPG
silvesterp

Re: Polystichum van Madeira

Berichtdoor Dryopteris » wo 01 okt 2014, 06:54

Polystichum falcinellum.
Dryopteris

Re: Polystichum van Madeira

Berichtdoor silvesterp » do 02 okt 2014, 15:54

Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie op mijn vraag.
Ik heb P. falcinellum uitgesloten omdat het een endemische soort van Madeira is en alleen (volgens opgave in de lit.) in het Laurisilva oerbos voorkomt. Deze soort heb ik niet in het oerbos verzameld, maar ergens in het midden van het eiland langs een levada. maar het is natuurlijk goed mogelijk dat de soort zich wat verder verspreid heeft.

Gr.
Sjef
silvesterp

Keer terug naar Soorten determinatie