Joris

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Joris

Berichtdoor Joris » ma 24 maart 2014, 13:02

Hallo, Ik ben Joris, lid van de NVV en ook via de website van hen hier terecht gekomen. Leuk dat er nu een forum is voor de varenliefhebbers. Ik woon in België en tuinier op vochtige, neutrale grond. We hebben twee oude treurwilgen die schaduw bieden. Ik probeer mijn (boom)varen-verzameling langzaam uit te breiden en hoop hier ervaringen en soortenkennis uit te wisselen....oh ja het begon allemaal met een Dicksonia Squarrosa in 2005. :roll:
Joris

Re: Joris

Berichtdoor Eduard » ma 24 maart 2014, 13:28

Hoi Joris , welkom ;) treffen we ons weer op een varenforum, het is weer een tijd geleden, hoe is het met je C. cooperi/revolvulum?, hier gaat die na een teleurstellend afgelopen jaar weer goed, staat nog binnen, al 3 nieuwe veren aan het rollen.
Groet, Eduard.
Eduard

Berichtdoor Joris » ma 24 maart 2014, 15:04

Hoi Eduard, klein wereldje hè ;-) het is inderdaad al weer een hele tijd geleden, de C. Revolvulum gaat nog steeds goed maar heeft inderdaad bij mij ook een terugslag gehad de afgelopen 2 jaren, slechte krullen die maar half ontwikkeld waren, ik heb wat houtskoolpoeder in de kop gegooid omdat ik denk dat het een schimmel is. Nu zitten er weer 3 klaar en de eerste roller die nu half open is ziet er weer goed en volledig ontwikkeld uit. Ik ga hem dit jaar weer verpotten misschien dat ie dan weer wat opknapt en weer een groeistuip krijgt, het is wel een gulzigaard. Ik heb de varens dit jaar nog niet binnen hoeven zetten, alleen onder een afdak geplaatst en tot nu toe is alles nog groen (behalve de veren die onder het dak uitkwamen en dus onder de blote hemel stonden). Dan zie je ook mooi dat de C. Revolvulum iets meer kan hebben dan een C. Brownii.
Joris

Berichtdoor Eduard » ma 24 maart 2014, 21:54

Hier zijn de dicksonia's ook buiten gebleven, en is de grote medu niet ingepakt geweest het blad heb ik kunnen behouden, ik had het wel opgebonden en nu zijn er 3 grote rollen aan het komen, de laatste 2 jaar in de volle grond maakte hij gemiddeld 9 mooie veren aan.
Moet wel zeggen dat hier het blad van de dicksonia's behoorlijk is verkleurt dat koele weer in combinatie met veel wind heeft ze geen goed gedaan, weten we dat ook weer :? aankomende week gaan alle planten naar buiten zal druk gaan worden, heb niet veel plaats meer en zal het laatste stukje tuin moeten ontginnen, dat wordt de plek voor de winterharde varensoorten met wat boomvarens er tussen in.
Tot welke kuip grootte ga je ? ik heb de kleine medu in een 90l kuip staan maar krijg dat geval alleen met 2 man van de plaats!
De krulcooperi kan hier ook nog een keertje groter gezet maar aangezien de resultaten na die eerste grote potsessie bedenk ik nog even wat te doen, de stam is nu ongeveer 1 m hoog.
Groet, Eduard.
Eduard

Berichtdoor griphuz » di 25 maart 2014, 08:45

Hallo Joris,

Ook welkom bij de club :)
Ben je nog bezig met het zaaien van nieuwe Cyathea's? Ik heb eventueel nog sporen van een Cyathea (waarschijnlijk spinulosa) uit de Himalaya (rond 2000m hogte verzameld tussen Bhutan en China).
Als je interesse hebt, laat maar weten.

Groetjes,
Remko.
griphuz
Beheerder

Berichtdoor Hansi » di 25 maart 2014, 19:10

Welkom :D
Hansi

Berichtdoor Joris » wo 26 maart 2014, 15:39

Dag Hansi en Remko, dank!
@Remko, ik heb wel interesse in Spinulosa-sporen, ik denk dat ik hem zelfs al heb maar twijfel of dat echt de Spinulosa is, in ieder geval wel en stekelige (boom)varen die ik bij Kleos heb meegenomen.
Joris

Berichtdoor Joris » vr 28 maart 2014, 10:11

@ Eduard, Ik ga trouwens tot een 85 literpot, is inderdaad een zwaar karwei om ze uit de grond te trekken (ik graaf de potten altijd helemaal in). Maar als ze dan geworteld zijn en het grondwater wat hoger staat zodat de potten kletsnat zijn is het bijna niet te doen, potten zuigen zich ook nog eens vacuum etc.. Afgelopen jaar heb ik een simpele hefboom gemaakt met 2 spanbanden aan de handvatten die ik aan 2 stevige weipalen heb gebonden, die palen rusten dan achter de pot op de grond, of je zet er een steen onder zodat de palen niet in de grond gedrukt worden en dan til je (net als een kruiwagen) zo de pot in je eentje uit de grond, als ie eenmaal een stuk los is gaat de rest veel gemakkelijker. Ik laat de pot dan eerst nog een tijd uitlekken voordat ik er weer verder mee ga zeulen. Maar scheelde wel een boel rugklachten.
Joris

Berichtdoor Eduard » zo 30 maart 2014, 14:40

Hoi Joris, dat is hier dus van het zelfde! ik hou het bij die enen zware 90l pot met plant gaat dat naar 120 kg! De kluit verdampt totaal geen vocht in de serre en de plant krijgt alleen een bekertje water om de week in zijn kop, ook wordt deze te hoog ik wil geen 2 planten in een tent in de volle grond, dus moet mij nog beraden wat te doen, 75l vind ik acceptabel dat trek ik over steigerplanken naar hun plek.
Groet, Eduard.
Eduard

Keer terug naar Even voorstellen?